Powered By Blogger

Friday, July 15, 2011

Cantiknya Isteri

Kembali memperkatakan tentang kecantikan yang begitu subjektif sifatnya. Kecantikan pada wanita bukan hanya pada wajahnya yang jelita, atau bentuk badannya yang mengiurkan atau pada kulit wajahnya yang putih gebu, tetapi perlu disatukan dengan layanan manis dan lemah lembut tutur kata seorang isteri.

Selain sentiasa melebarkan senyuman, isteri juga sebaiknya menggunakan tutur kata yang lemah lembut dan berbahasa halus. Bercakap dengan nada suara yang merendah dan perlu diam sekiranya perlu. Bijak apabila bertanya dan sekiranya perlu berkias, berkiaslah supaya tiada hati yang terluka.

Berbicara tentang masalah diri atau anak-anak bukan sewaktu suami baru balik daripada pejabat/ kantor, begitupun sewaktu suami sedang menikmati hidangan mahupun sewaktu di tempat tidur. Isteri yang bijak akan mencari masa yang sesuai untuk berbicara tentang masalah walaupun perlu mengambil sedikit masa. Di sinilah pula kita perlu menjadi seorang isteri yang sabar, bijak menganalisis keadaan dan bertindak di tempat dan pada masa yang betul.

Orang tua berpesan, layan perut suami dengan sebaik-baik hidangan, layanlah nafsu suami dengan sepuas-puas keinginan... yang pasti selepas segala keinginan dipenuhi, hati lapang dan fikiran tenang, isteri bolehlah berbicara tentang rasa yang tak kena atau meminta apa yang tiada. IsyaAllah... ketenangan tadi membolehkan suami berfikir dan membuat pertimbangan yang meredakan suasana. tidak semestinya permintaan tertunai segera tetapi suami pasti akan berusaha untuk memenuhkan impian kita.

Sebenarnya, apa yang hendak diperkatakan di sini ialah hubungan seks merupakan vaksin yang hebat dalam menambahkan keintiman dan kebahagiaan rumah tangga. Fikiran yang bercelaru akan dapat ditenangkan sekiranya hubungan seks suami isteri dijaga dengan baik. Selain itu terjadi hubungan dalamam ( chemistry) yang membina ikatan kukuh suami isteri dan suami atau isteri seolah-olah ada telepati apabila dirasai kedua-duanya dapat membaca fikiran masing-masing. Hal-hal yang sedemikianlah Islam mengkehendakkan si isteri melayan suami dalam apa saja keadaan untuk mengukuhkan rumah tangga dan tidak boleh menolak jika suami menginginkannya. Seorang isteri apabila menolak permintaan suaminya ia akan dikutuk oleh malaikat sehingga suaminya redha akan dirinya, kecuali dalam keadaan uzur atau dalam keadaan terlarang (haid).

Maka inilah kecantikan pada pandangan suami pada isteri dan begitu juga isteri kepada suami yang bijak melayan isteri itulah suami yang dapat dijadikan teman sepanjang kehidupan dan selepas kematian kita. InsyaAllah... amin.

No comments:

Post a Comment