Powered By Blogger

Wednesday, July 20, 2011

Ramadhan yang Indah

Assalamulaikum kepada saudaraku muslimin dan muslimat; bulan silih berganti, hari dan masa yang setia berputar telah mendekatkan kita ke bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadhan. Ramadhan merupakan bulan yang sangat istimewa namun tidak semua memahami falsafah yang terkandung dalam bulan yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh pencinta syurga.

Alhamdulillah dan syukur kepada insan yang mengetahui keindahan dan keistimewaan yang ada dalam bulan Ramadhan, tetapi saya percaya terdapat insan yang menunggu kedatangan Ramadhan sebagai syarat atau petanda Iduladha akan menjelma dan persiapan yang dilakukan bukanlah sangat untuk menerima kadatangan Ramadhan tetapi lebih kepada persediaan untuk menyambut Syawal dengan penuh gemilang. Hal ini mungkin terjadi akibat kurangnya ilmu atau mungkin pembawaan budaya hidup Islam itu kurang menjadi amalan hidup sehingga ada sedikit kejahilan dalam diri.

Apapun segala kejahilan boleh tertolak dengan ilmu. Bertanya atau membaca daripada pelbagai sumber tentang Ramadhan membawa kepada pemahaman dan melihat tentang indahnya Ramadhan seperti yang akan diperkatakan di sini nanti.

Kenapa Ramadhan? Pada bulan inilah pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu ibadah dan taqarrub ( mendekatkan diri kepada Ilahi ) terbuka luas manakala pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan dibelengu.

Sebulan berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi diikuti dengan mengerjakan ibadah dengan kesungguhan dan kesedaran bahawa inilah bulan mulia untuk kita bertaubat, membuang segala kekotoran yang ada dalam diri agar diri kita sentiasa dirahmati Allah.


Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu untuk berpuasa sebagaimana telah ditetapkan kepada orang-orang sebelum kamu mudah-mudahn kamu menjadi takwa." ( Al-Baqarah-183)

Berpuasalah diiringi dengan amalan solat 5 waktu dan solat tarawih walaupun dalam jumlah rakaat yang sedikit kemudiaan diikuti solat tahajud, taubat dan hajat selain solat tasbih dan diakhiri dengan solat witir.

Firman Allah SWT; "Dan bangunlah pada sebahagian malam serta kerjakanlah solat tahajjud padanya, sebagai solat tambahan bagimu, semoha Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji". ( Surah Ai- Isra: 79).


No comments:

Post a Comment