Powered By Blogger

Monday, July 25, 2011

Ramadhan dan bulan kemerdekaan

Kita semakin mendekati bulan yang penuh kebaikan, keberkatan dan rahmat. Allahumma Balighna Ramadhan. Inilah doa yang diulang-ulang oleh Rasulallah saw apabila mendekati bulan yang mulia ini ( sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan). Bulan yang mulia ini sentiasa ditunggu-tunggu oleh orang yang mengetahui akan kebesarannya dan begitu tamakkan limpahan rahmat daripada Allah SWT.

Bagaimana pula dengan bulan Ogos yang bakal menjelma. Bulan ini ditunggu kerana bulan ini penuh sejarah dan ada keramat di sebalik haribulan 30 Ogos. Walaupun tidak semulia Ramadhan namun bulan ini boleh menyatukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia, yang pasti orang Melayu tahu bagaimana untuk menghargai nilai kemerdekaan yang diperjuangkan oleh datuk nenek moyang kita dahulu kala.

Bulan kemerdekaan ini sepetutnya disambut oleh semua kaum dengan rasa rendah diri dan saling menghormati antara kaum di Malaysia. Tanpa kemerdekaan ini saya pasti negara tidak berdiri teguh seperti hari ini. Ini juga hasil daripada kebijaksanaan pemimpin negara menyatukan 3 kaum majoriti menjadi satu, saling memahami dan bersikap toleransi. Tanpa kemerdekaan ini juga kita tidak akan hidup aman damai dan pastinya Ramadhan tidak dapat disambut dengan penuh ceria. Pasti juga ibadat yang hendak dilakukan tidak akan dapat dilakukan dengan selesa, akibat negara dalam huru-hara.

Begitulah kehidupan kita yang saling menyokong dan saling memerlukan. Setiap kejadian Allah itu ada hikmahnya tersendiri maka terimalah apa sahaja yang didatangkan Allah kepada kita. Dengan fikiran yang bijaksana segala apa yang ada di alam jadian Allah ini dapat dinikmati dengan penuh rahmat. Selamat menyambut kedatangan Ramadhan dan selamat menyambut bulan kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment