Powered By Blogger

Thursday, July 21, 2011

Siapa yang berpuasa

Begitu pula, binatang dan tumbuh-tumbuhan melakukan puasa demi kelangsungan hidupnya. Selama mengerami telur, ayam harus berpuasa. Demikian pula ular, berpuasa baginya untuk menjaga struktur kulitnya agar tetap keras terlindung dari sengatan matahari dan duri hingga ia tetap mampu melata di bumi.

Ulat-ulat pemakan daun pun berpuasa, jika tidak ia tak kan lagi menjadi kupu-kupu dan menyerbuk bunga-bunga. Jika berpuasa merupakan sunnah thobi’iyyah (sunnah kehidupan) sebagai langkah untuk kelangssungan hidup, mengapa manusia tidak? Lebih-lebih lagi jika kewajiban puasa diwajibkan kepada umat Islam, tentu saja memiliki filosofi dan hikmah tersendiri. Ternyata puasa bukan hanya menahan dari daripada makan dan minum sebelum subuh dan sehingga azan manghrib tanda berbuka, tetapi turut mengajar kita erti lapar dan dahaga sepertimana yang dirasai oleh masyarakat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.Dengan berpuasa juga kita diajar tentang kebersamaan dan peka dengan masyarakat sekeliling terutama yang berada dalam kesusahan.

Rahsia-rahsia tersebut ternyata ada pada kalimat terakhir yang teramat singkat pada ayat 183 surah al-Baqarah. Allah swt memerintahkan: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa”. (QS. Al-Baqarah:183).

Orang bertakwa adalah orang yang sentiasa taat kepada perintah Allah SWT. Sentiasa be rendah diri, tidak sombong dan di dalam hatinya sentiasa takut kepada Allah.

No comments:

Post a Comment